Slipvillans sommarutställning har traditionen att behandla ett aktuellt ämne i en utställning som sker i föreningens förrädiskt bedårande trädgårdsmiljö under sommarens första hälft.
I år blir temat den föränderliga tid vi lever i under namnet ”Växlande vind”. 12 nya och etablerade konstnärer har blivit inbjudna att hålla upp sitt finger, känna efter och visa varifrån det blåser.
Stockholm är en sjöfararnas stad ochLångholmen är dess centrum. Växlande vindar är en meteorologisk term som ofta är ett varningstecken för den som skall ut på seglats, ett förebud om ändrad väderlek. När kommer omslaget och vad kommer sen? Väntar storm eller stiltje? Det kan tyckas vara en lättvindig jämförelse men vi vet alla att både reella orkaner och hårdnande politiska vindar verkar hota vid horisonten. Vinden är en osynligt kraft som vi endast kan beskåda genom dess påverkan på omgivningen. På samma sätt är vi konstant under inverkan från många osynliga krafter vars effekter påverkar oss högst påtagligt. Dagens politiska klimat kan med lätthet jämföras med mer än drag under galoscherna eller förändringens vindar. Att diskutera vädret var förr neutralt och oladdat smalltalk. Idag är naturen både hotet och hoppet. Vi kan påstå att vi inte vet vad som kommer i de stora vädersystemen men vi vet att konst och ett kreativt förhållande till förändring kommer att fortsätta vara en essentiell nödvändighet.
Välkomna till Slipvillan. Må vindarna stå er bi
__
The summer exhibition of Slipvillan has the tradition of dealing with a current topic in an exhibition that takes place in the association's treacherously adorable garden environment during the first half of the summer.
This year the theme will be the changing times we live in under the name "Växlande vind",Changing wind. 12 new and established artists have been invited to hold up their finger, feel and show where the wind is coming from.
Stockholm is a sea-farers' city and Långholmen is its center. Changing winds is a meteorological term that is often a warning sign for those who are about to go sailing, a foreboding of changing weather. When is the change coming and what comes next? Storm or doldrums? It may seem like a facile comparison, but we all know that both real hurricanes and intensifying political winds seem to loom at the horizon. The wind is an invisible force that we can only see through its influence on the environment. In the same way, we are constantly under the influence of many invisible forces whose effects affect us most tangibly. Today's political climate can easily be compared to more than drafts under galoshes or the winds of change. Discussing the weather used to be neutral and uncharged small talk. Today, nature is both the threat and the hope.We may claim that we do not know what will emerge from the shifts in the major weather systems but we do know that art and a creative relation to change will continue to be an essential necessity.
Welcome to Slipvillan. May the winds be with you
__
Deltagande konstnärer / Participating artists:
Michael Cedlind
Joel Danielsson & Louise Öhman
Johanna Kindahl
Alexandra Kostrubala
Gunilla Leander
Björn Olsén
Måns Palmberg
Beatrice Persson
Lisa Maria Pettersson
Alma Winkler
Andrej Zverev
___________________________
Teleprompt
Video, blandteknik, 18 min
2023
Hemligheten är att be apparaterna om rätt sak. Att lyckas ställa instrumenten på ett visst avstånd från varandra, i perfekt geometri. Ljuset som egentligen är skugga i den negativa videon på dataskärmen ska resultera i ogenomtränglig svärta på filmen medan högdagrarna blir självlysande. Det är kallt och mörkt, skärpan justeras någon centimeter i förhållande till verkligheten. Om parametrarna någon gång hamnar helt rätt är jag säker på att tiden kommer att upphöra och vi äntligen kommer att nå varandra.
Michael Cedlind (f. 1986) är konstnär, filmare och musiker. Han har ställt ut på Konstakademien, Tjörnedala konsthall och Athens Digital Arts Festival, varit Bernadottestipendiat samt tilldelats tvåårigt arbetsstipendium från Konstnärsnämnden.
Utbildning: MFA + konst. kand. i konst från Konstfack samt fil. kand. i litteraturvetenskap från Linköpings universitet.
__________________________
Utan titel (femton slag)
Video, LCD monitor
2023
I en omformulering och transformering av arkiverade och funna material undersöker Joel Danielsson och Louise Öhman bildens ontologi genom dess hemsökande kvaliteter, och bildens transformerande, animerande och förstelnande verkan. Genom ett konstant undersökande av bildens struktur, dess materialitet och teknologin som skapar den. De använder sig av historiska händelser, där ett återkommande element har varit den mänskliga viljan att avbryta tidens progression, viljan att förstelna den ständiga rörelsen och det som krävs för att återställa det tidigare skeendet, genom de materiella spår som kan ses efter ikonoklastiska handlingar och historiskt avgörande händelser.
Bildmaterialet kommer från restaureringen av Michelangelos Pietà, som 1972, i en fullsatt kyrka, plötsligt blev attackerad av geologen Laszlo Toth. Innan han blev bortdragen från statyn kunde han med sin stenhammare slå sönder en del av näsan, den ena armen och ett fragment från det ena ögonlocket.
Joel Danielsson (1988, SE) och Louise Öhman (1989, SE) har samarbetat sedan 2014 och är baserade i Stockholm. De tog en kandidat i Fri Konst år 2014-2017 på Kunstakademiet i Bergen, Norge, och en master i Fri Konst år 2019-2021 på Konsthögskolan i Umeå. Deras praktik fokuserar på video och fotografi som de sammanför med text och ljud och gärna presenterar i installationer.
https://danielssonohman.cargo.site
__________________________
Förankring
Stål, kullager, PLA, Iriserande film
2023
När vinden slår om kan det vara nödvändigt att ta ut en ny kurs och hitta nya riktmärken. Kompassen blir ett användbart verktyg för att orientera och navigera om. I en äldre kompass påminner nålen ibland om en spader som pekar mot olika möjligheter utifrån omgivande kort och regler.
Johanna Kindahl (f. 1994) läser masterprogrammet i fri konst vid Kungl. konsthögskolan. Hon är även utbildad på Arkitekturprogrammet vid KTH.
Instagram: @johannakindahl
__________________________
Performance 2023-06-10
Performance 2023-06-03
Heeding wind
Under hela min karriär som performancekonstnär, har jag skapat konst som inte är objektbaserad, utan snarare baserad på min egen kraft. Men jag har insett att mina konstnärliga förmågor begränsas av min fysiska kropp, och tidens gång. Den senaste tiden har jag ägnat livet mer uppmärksamhet och slogs av ett citat från Harry Martinsons dikt, “Den eviga vinden”. Detta inspirerade mig att avsluta mina föreställningar på Slipvillan Växlande Vind med att ta en sista promenad genom mina tidigare verk, genererade av egen kraft, innan jag påbörjade mitt första samtal med vinden.
Att använda vind som en disciplin handlar inte bara om att visa konstverk skapade av naturen. Det handlar om att utforska hur vi kan arbeta med naturen istället för mot den.
Vinden har alltid varit ett stort mysterium för mig, med sitt eget unika språk och allas närvaro. Som sådan har jag bestämt mig för att fördjupa min kunskap om vinden genom att resa till Chile och Argentina senare i år. Specifikt är jag intresserad av att lära mig mer om Föhnwind Zonda, en regional term för en föhn-vind som ofta förekommer på Andernas östra sluttningar i Argentina som ryktas är snälla andliga vindar som kan ge ett inner insikt till hur jag kan förstår en av naturens kraftigaste medel.
__________________________
La Mer(de)
Blå presenning och insamlad plast
2023
Kan konsten nå ut i det larm som pågår, tränga igenom desinformation och parallella samhällen? Kan jag kommunicera med de som säger att 1+1=5? Åsikter och fakta förvrängs av rädslor, men mitt bland dessa rädslor finns människor som aldrig ger upp, som uppfinner hjulet på nytt.
https://gunillaleander.com/
Om La Mer(de)
På Greenpeace nätsida står bl.a.
• Varje år produceras det cirka 370 miljoner ton plast och av denna plast så hamnar cirka 8 miljoner ton plast i haven varje år.
• Plast utgör ett allvarligt hot mot livet i haven, som redan kämpar mot global uppvärmning, överfiske ....
jag slutar läsa orkar inte höra mer eller...
Singularity Hub har listat fem organisationer och företag som arbetar för att städa upp våra hav från plast:
1. ”The Ocean Cleanup” fångar in plast som flyter i de stora sopbergen i havet med hjälp av u-formade barriärer. Målet är att få bort 90 procent av den plast som flyter omkring i haven idag fram till 2040.
2. ”The Seabin Project” samlar upp skräp och olja vid hamnar och marinor.
3. ”Recycling Technologies” kan omvandla plastprodukter till jungfruplast, vax och olja.
4. ”5 Gyres Institute” ägnar sig framför allt åt forskning om plastföroreningar.
5. ”Origin Materials” vill tillverka plastflaskor av helt förnybara material från biomassa, som sågspån och kartong.
6. Är ”Du och Jag”.
__________________________
Stolen
Arkivhylla
Bronsgjutning Storlek: 100 x 30 x 80 cm
Arkivhylla
En solitär som blev till samtidigt med ett gestaltningsuppdrag på Stadsarkivet i Stockholm.
En arkivhylla som aldrig fick synas i offentligheten, en enkel arkivhylla som jag gjutit i brons för att ge den ett upphöjt värde. Ja det var så jag tänkte. En liten ändring på benen och genast fick hyllan ett spännande uttryck. Kan man ha två ben ner och två ben upp på diagonalen? Ja det kunde man. Växlande vindar och man vänder på hyllan och fortfarande är två ben upp och två ben ner.
Stolen
Parafras på händelse i Stockholm
Bor och arbetar i Stockholm. Under de senaste åren har jag arbetat med måleri, tidigare även foto, skulptur och installationer. Jag har under åren gjort ett antal gestaltningsuppdrag bl.a Kärrtorps T-banestation, Stadsarkivet i Stockholm, Akademiska sjukhuset i Uppsala.
www.bjornolsen.se
__________________________
Block Målning
2023
Block målningen kommer göras på plats, utomhus på planket. Den grundar sig i mina ritblocks innehåll och mitt förhållningssätt till dem. De block jag burit med mig de senaste åren. På skolan, på tåget, hemma, nya hem och jobb.
Måns Palmberg (f.1995). Kandidatexamen i konst på Konstfack 2022. Tidigare studerat på Pernbys målarskola och Sunderbyns folkhögskola
@manspalmberg
__________________________
ORIGINAL ORIGINS ORIGINATES ORIGINALLY
video
2023
The word interpret derives from Latin inter meaning (”mid/between”), and pret meaning (”understanding/reading”). Etymology discloses that the word inter also derives from terra, the Latin word for (”earth”). Formulations of inter plus terra have its equal meaning within an existing old vulgar Latin expression, interrāre, which means (”to put into earth”). The meaning of being put on earth might therefore be found within its own reflection of it.
Archaeological investigation shows that the first known written language is found in Sumerian (Mesopotamian) clay tablets and its symbolic nature, old age and style of expression leaves room for a wide range of speculation on how to be read.
The video elaborates alternative suggestions for translation and takes place in today’s YouTube-phenomenon, where opinions and beliefs from different genres coexist. It’s a mash between scientific research, conspiracy theory and spiritual channeling.
BEATRICE PERSSON (1988*) Ronneby, Sweden.
I started my professional art studies at HDK, The School of Design and Crafts in Gothenburg. And later completed a Bachelor in Fine Arts at KHIB, Bergen Academy of Art and Design, Norway(2015).
My projects are typically profound investigations of the moment when meaning is being manifested and attempt to access certain aspects that were previously concealed or obscured but remain open questions. Questions that address the origins of human culture, the emergence of theories and their interpretation, cognition and its disputable notions like facts, mythology, emotion, poetry and humanity’s strive for awareness and the meaning of life and existence.
__________________________
Collage med b.la. konstnärens fötter, stål, gasolslang, stengods, gömda silverbestick, tejp, akrylfärg, kycklinglårben, papper.
2023
Utdrag ur Motvalls Manifest:
”Insekterna, det är dem jag gör nu, de är från och med nyss mitt eviga och enda projekt.
De har befriat mig från alla andra konstnärliga kategorier. Ja, jag försöker beskriva delar av vad jag upplever genom att visa upp mitt arbete med insekterna i olika rum såhär.
Hos dem finner jag kittlande och orimliga ideal av symmetrisk fulländning, makalös mimikry och finstämd funktion, som jag enbart kan snudda vid! Enbart barnsligt imitera. Jag öser ur ett hissnande evigthetshål av form och färg och klåda. De sex benen upprepas i harmoni, den tredelade kroppen klibbar mot min panna, oj antennernas känslighet när vinden växlar. Ah, ja jävlar vingarna är exakt så som de ska vara. Jag ser ingen anledning att ägna mig åt något annat motiv någonsin.”
Lisa Maria Pettersson, född i Stockholm 1984, bor på femte våningen i Högdalen, är masterutbildad på Konstfack, har snart två barn, driver och deltar i Konsthantverkspodden samt är ateljéverksam på Gubbängen Art Center i Gubbängen.
@lisamariapettersson
__________________________
”Den där bäbisen har mamma gjort”
Textil, sten, metall
65 x 35 x 17 cm
2023
Alma Winklers konst har sin utgångspunkt i minnen, identitet och historia och hur detta påverkar hur vi tolkar vår omvärld och vårt inre liv. Hon har i tidigare arbeten behandlat den existentiella upplevelsen av att bli mamma och de komplexa och motstridiga känslor som uppstår ur denna livslånga relation. En relation som innefattar symbios, separation och frigörelse mellan mor och barn, samt djupa önskningar att bli älskad och att älska villkorslös. Den textila skulpturen ”Den där bäbisen har mamma gjort” är en fortsatt utforskning av detta tema.
Alma Winklers skulpturer byggs upp inifrån med lager av stenar, metall och textil som pressas samman kompakt och hårt, ömsom löst och mjukt. Det påminner om kroppars anatomi med dess olika lager av skelett, muskler, fett och hud vilket är en reflektion över hur den fysiska kroppen hänger samman (eller inte hänger samman) med vårt inre jag. Verket har en hud av tygremsor från gamla trasmattor som sytts fast likt ett textilt måleri på skulpturens yta. Skulpturen har mjukhet, fasthet, tyngd och rörlighet som ett verkligt barn och den svävande positionen betonar den fria men också ensamma människan.
Alma Winkler (f. 1983) är utbildad på Konstfack med kandidatexamen 2013 och masterexamen 2022.
www.almawinkler.com
@alma.winkler
__________________________
Haiku
Installation: metal, kartong, plast, spånskiva
2023
Andrej Zverevs konstnärliga arbete utgår från att utforska samspelet mellan objekt och betraktaren. Huvudsakliga koncept i hans skapande är berättelser om världarna mittemellan dröm, fantasi och verklighet. Inspirerad av japansk estetik kopplar han ihop sin kreativa process med begreppen Wabi Sabi och Yūgen.
”Övergivna står husen som människorna lämnat.
De öppna fönstren väntar i stillhet på vind.
Ingen har gardinerna att språka med.”