Colours of Colonialism – Kolonialismens färger
Lena Stenberg utforskar i sin konst den koloniseringsagenda vi haft och fortfarande
har i Skandinavien och Ryssland. Denna har i århundraden försvagat den samiska
kulturen och de samiska näringarna, och utsatt det samiska folket för såväl
strukturella och som handgripliga övergrepp. I utställningen på Aerpie visar Lena
Stenberg serigrafi och installationer.
Flera av hennes verk utgår från de nationella flaggorna, vilka hon bearbetat
konstnärligt genom att infoga bilder av samer från äldre fotografier. Flaggor har
placerats utomhus, i relation till naturlandskapet runt Slipvillan. Utställningen
innehåller även tredimensionella arbeten på samma tema. Lena Stenberg vill
beskriva hur koloniseringen av Sami har sett ut och hur de nationella staterna
skapat förtryck och gränser i sameland.
Lena Stenberg arbeten utgår ofta från ursprung och identitet. Hennes verk rör sig
ofta i ett växelspel mellan historiska reflektioner och dagsaktuella politiska frågor.
Hon arbetar främst med tredimensionella verk, skulpturala objekt, installationer
och fotografi. Sedan 1991 har hon deltagit i flertalet grupp-, separatutställningar på
bland annat ArkDes i Stockholm, Samiskt centrum för samtidskonst i Karasjok,
Norge, Galleri Syster i Luleå, Västerbottens museum och Ajtte museum i
Jokkmokk.
Lena Stenberg är uppvuxen i Årosjokk utanför Kiruna, och är medlem i Laevas
sameby. Stora delar av hennes släkt blev tvångsförflyttade från Karesuando och
Tromsö-området.
______
Colours of Colonialism
In her art, Lena Stenberg explores the colonization agenda we had and still have in
Scandinavia and Russia. This has for centuries weakened the Sami cultures and societies, and
exposed the Sami people to both structural and tangible abuse. In the exhibition at Aerpie,
Lena Stenberg now shows work in the techniques serigraphy and sculptural installations.
Several of her works are based on the national flags, which she artistically processed by
inserting images of Sami people from older photographs. Flags have been placed outdoors, in
relation to the natural landscape around Slipvillan. The exhibition also contains three-
dimensional works on the same theme. Lena Stenberg wants to describe how the colonization
of the Sami has looked and how the national states created oppression and borders in Sami
land.
Lena Stenberg´s works are often based on origin and identity. Her work often moves in an
interplay between historical reflections and current political issues. She mainly works with
three-dimensional works, sculptural objects,installations and photography. Since 1991, she has participated in numerous group and solo exhibitions at, among others, ArkDes in Stockholm, the Sami Center for Contemporary Art in Karasjok, Norway, Galleri Syster in Luleå, the Västerbotten Museum and the Ajtte Museum in Jokkmokk.
Lena Stenberg grew up in Årosjokkoutside Kiruna, and is a member of Laevas Sami village.
Large parts of her family were forcibly relocated from Karesuando and the Tromsö area.
_____